Flexi režim
Když se zeptáte, jestli máme home office, správná odpověď je vlastně: „Ne“.
Máme totiž flexi režim. A ten je ještě lepší. Nemáme pevnou pracovní dobu a můžeme pracovat odkudkoli. Samozřejmě to má svá pravidla. Jak to celé funguje, prozradila Veronika Horáková, šéfka naší Péče 
o zaměstnance. 
Je to vlastně velká svoboda, která stojí na důvěře a zodpovědnosti. Řekli jsme si, že je nám jedno, jaký životní 
a pracovní rytmus kdo má. Jestli je ranní ptáče, nebo mu nevadí být tu déle. Když nebude svým přístupem brzdit ostatní kolegy, nezáleží na tom, odkud pracuje a kdy. Pokud potřebuje pracovat z domu, vyzvednout děti, nebo jít k doktorovi, chceme, aby mohl a nemusel z toho být nervózní. Chceme tu mít prostředí, ve kterém lidé, kteří hodně pracují, můžou i hodně žít. 
Nemáme definovanou pevnou pracovní dobu. Říkáme, že je obvyklé být v určité době k zastižení. A pak je jedno zlaté pravidlo: šéf Ti to musí odsouhlasit. 
Když jsme se stěhovali z Chodova do Dejvic, přemýšleli jsme o tom, jak přesun využít k rozvoji našeho pracovního prostředí a k posunu v tom smyslu, aby náš způsob práce lépe odrážel naše hodnoty. Začínali jsme po novu, a tak to byl ideální okamžik.  
Na jedné straně jsme věnovali velkou péči samotnému prostoru kanceláří, které měly co nejlépe odrážet různé potřeby lidí – někdo přijede na kole, jiný u práce rád stojí, někoho inspirují pestré barvy a někdo k práci potřebuje klid. To všechno jsme chtěli zohlednit, aby sem všichni chodili rádi. Záleželo nám na otevřenosti a variabilitě. Nemáme kanceláře ani pevné pracovní stoly, ale najdete tu tichou zónu, telefonní budky i místo, kde se můžete pohodlně najíst. Snažíme se udělat maximum pro to, aby se tu všem pracovalo co nejlíp. 
A pak tu byla změna našeho fungování. Přáli jsme si pro naše lidi lepší balanc mezi osobním a pracovním životem. 
A tak vznikl náš flexi režim. 
Často. Nepředstavujte si to tak, že v kanceláři nikdo není. Nikdy jsme neřekli: „Tak, a teď všichni pracujte odjinud“. My chceme, aby se lidi potkávali, aby se mezi sebou znali a fungovali jako tým. A je skvělé, že oni sami to chtějí taky – dobré vztahy v týmu patří k věcem, které u nás lidé oceňují nejvíc. Navíc máme zkušenost, že osobní vazby pomáhají kvalitě práce. Ale chceme lidem dát svobodu. Když potřebujete jít pro dítě do školky a doděláte si práci večer, není důvod to nepovolit.
Jde o mentální nastavení celé firmy. Vymyslet to byla ta snazší část. Chtělo to hodně diskuzí s vedením, manažery 
a vlastně s celým týmem. Měli jsme na to spoustu workshopů. Bavili jsme se o tom, jak řídit v takovém režimu lidi. Je to tlak na to dobře vést porady, dobře si organizovat setkávání týmu a přiznávám, že jsme se to docela dlouho učili.  
Pokud by do toho chtěla jít i jiná firma, poradila bych jim, ať jsou trpěliví. Je potřeba počítat s tím, že se to i roky budete učit a bude potřeba hodně vysvětlovat, podporovat a mít pro vaše fungování jednoznačná a jednoduchá pravidla. Na druhou stranu vás to hodně posune a vaši lidé to ocení. 
Po letech můžu říct, že může. Bylo by bláhové myslet si, že kdo sedí v kanceláři, musí nutně pracovat líp nebo víc. Díváme se na to podstatné – jaké mají lidi a týmy výsledky. Ne na to, kdo tu je nejdéle a oběhne nejvíc schůzek. Samozřejmě je to hodně o zodpovědnosti. Musíte si držet svoje úkoly, dívat se, jak využíváte čas a co je za vámi vidět. My svým lidem věříme.
Bylo nutné vytvořit perfektně fungující systém – skoro všichni mají notebooky, zavedli jsme neomezená data a bylo třeba umožnit vzdálené přístupy do systémů. Také jsme se museli naučit dávat si vzájemně vědět, kdo kde je.
Flexi režim platí pro všechny, kteří nejsou v přímém kontaktu s klienty. Takže ho nemají kolegové na pobočkách a na kontaktním centru. Ale ani na ně jsme nezapomněli. Po zaučení se těm, kteří mají alespoň jednu víkendovou směnu v měsíci, zkracuje pracovní doba a plat jim zůstává. To jim jistě taky pomůže k lepší balanci mezi prací a osobním životem.
Sdílejte tento článek